torsdag 5 mars 2009

Idrott och politik?

Jag befinner mig med Josefin på Orkanen idag.

Helgens kommande Davis Cup-match som ska spelas i Malmö mellan Sverige och Israel har skapat en häftig debatt, om någon nu har missat det. Nyss avslutades en paneldebatt här på biblioteket angående om idrott och politik ska sammankopplas. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare, men jag fick en hel del att tänka på. Jag har fortfarande inte helt klart lyckats lista ut hur jag själv står i frågan, men det är ju självklart att idrotten påverkas av politiken och tvärtom. Frågan är om det ska användas som ett politiskt verktyg, och då på vilket sätt? Vem ska besluta om det ska göras? Folkrörelse, kommunpolitiker, regering, enskilda idrottare, föreningar?? Listan kan göras lång.

På lördag kommer en stor demonstration genomföras här i Malmö, "Stoppa matchen", där de räknar med deltagande från ca 8000-10 000 demonstranter. Det ska vara en fredlig demonstration, men det är en viss oro i stan och det kommer nog om inte under demonstrationen så innan eller efter ske saker som inte är fullt så fredliga.. Lyckat helg för mina äldre bröder att komma hit och hälsa på!

Inga kommentarer: